luni, 30 august 2010

Cu trenul, de la Beijing la Hanoi - informatii utile pentru toata lumea

M-am gandit ca ar prinde bine un astfel de post, din cauza ca eu am intampinat ceva probleme in momentul cand m-am decis sa merg cu trenul prin China, de la Beijing si pana la granita cu Vietnamul. Asadar, pentru cei ce vor alege candva sa faca acest traseu, sau macar o parte din el, sper sa fie utile aceste informatii.

In trenurile chinezesti exista urmatoarele clase (de la cel mai ieftin la cel mai scump): hard seat – loc pe scaun tare, soft seat – loc pe scaun, dar ceva mai confortabil, hard sleeper – paturi intr-un vagon deschis, cate 6 pe sectiune, soft sleeper – cuseta de 4 locuri, si deluxe sleeper – cuseta cu 2 locuri si conditii foarte bune. A, si mai e o categorie..locul in picioare sau pe scaunel cumparat inainte de plecarea trenului din gara..Pe asta n-o stiam, dar am aflat-o in momentul cand am mers in jur de 20 de ore la hard seat, iar vagonul era plin ochi, ca in autobuz mergeau oamenii aia si parea ca asta e o practica obisnuita..

Biletele de tren se pot cumpara de la agentii de pe net, de la hostel sau personal din gara..Hostelul din Beijing taxa 30 de yuani (in jur de 4 euro) per bilet rezervat, iar agentiile de pe net nu stiu, caci nu am incercat. Dar cel mai ieftin bilet il obtii de la gara..dar cu ceva aventuri.

Pentru ca asa cum stim cu totii, chinezii sunt multi rau si se mai si deplaseaza de colo colo, trenurile sunt foarte aglomerate mai tot timpul anului, nu numai de ziua lor nationala (1 octombrie) sau Anul Nou Chinezesc! Pentru un a obtine un bilet la hard sleeper pe ruta Beijing – Hong Kong sau doar pana la Shanghai sau Guanghzou eventual..trebuie sa rezervi cu cel putin 10 zile inainte..Noi ne-am dus la gara imediat ce am ajuns in Beijing si vroiam 3 bilete la hard sleeper pentru una din destinatiile astea, pentru peste 5 zile…dar nu am gasit nimic.

Trenurile spre Guanghzou si Hong Kong pleaca din Gara de Vest din Beijing, acolo ducandu-ne si noi pentru a le achizitiona..gara este imensa, pe vreo 2 nivele, cu vreo 30 de case la parter, cu zeci de restaurant…si cozi infinite..Citisem in Lonely Planet ca exista un ghiseu pentru straini la etajul 2 undeva…exista intr-adevar, dar nu este semnalizat in niciun fel, nimeni nu stie de el..m-am invartit vreo ora pana l-am gasit..cum uric scarile rulante la etaj, pe partea stanga se face un culoar (langa este un bancomat) si pe acel culoar este acea casa speciala, cu personal care vorbeste limba engleza..La casele de la parter nu am incercat, caci erau cozi imense si nu cred ca stia cineva limba engleza.

De la Beijing la Guanghzou, trenul face 21 de ore..sunt doua trenuri pe zi parca, unul la 11 dimineata si altul la 2 dupa masa. Noi l-am luat pe cel de la 11, si am sosit la 7 jumate a doua zi de dimineata in Guanghzou.

In gara din Guanghzou am procedat altfel..m-am dus la un politist (acestia stiu cat de cat limba engleza) si i-am aratat pe harta pana in ce oras vreau bilet, la ce clasa, cate bilete si in ce zi..si l-am rugat sa-mi scrie pe o foaie. Mi-a scris, i-am multumit frumos si m-am pus la una din cozile imense, la un loc cu toti chinezii de rand. Cand am ajuns in fata i-am aratat foaia persoanei de la ghiseu, si spre surprinderea mea stia engleza..dar oricum, ar fi bine sa aveti scris cu caractere chinezesti ce anume vreti sa cumparati. Din Guanghzou in Naning sunt vreo 4 trenuri pe zi..dimineata, pe la ora 2, pe la ora 6 si pe la ora 9 seara..ideal ar fi sa-l luati pe cel mai tarziu, daca gasiti locuri..noi n-am gasit. Pana in Nanning trenul face in jur de 13 ore jumate.

In Nanning, pentru cumpararea biletelor spre Vietnam (Hanoi) exista un ghiseu special..mi-au zis si doamnele de la informatii si am gasit dupa aceea si intr-un ghid…ghiseul nr. 16, unde personalul vorbeste limba engleza. Din Nanning spre Hanoi, trenul pleaca in jur de ora 6 dupa masa, si ajunge in Hanoi a doua zi de dimineata la 5 jumate (ora locala – mai putin cu o ora fata de ora Chinei).

Bun, si acum cateva preturi, caci cu siguranta va intereseaza atunci cand va planificati calatoria:

· Beijing – Hong-Kong (hard sleeper) in jur de 560 yuani

· Beijing – Hong-Kong (soft sleeper) in jur de 1200 yuani

· Beijing – Guanghzou (hard seat) 253 Yuani – acelasi pret il avea si biletul fara loc!

· Guanghzou – Nanning (hard sleeper) 173 yuani

· Nanning – Hanoi (hard sleeper) 147 yuani.

Dupa ce am mers peste 20 de ore cu trenul la hard seat – adica in fund pe scaun si dup ace am vazut ca altii au mers asa in picioare (si din cand in cand se mai asezau in locul altora) sau pe un scaunel pliabil, un drum cu personalul in picioare pana la munte este..walking in the park J).

Trenurile chinezesti au aer conditionat, apa calda pentru supele instant prezente peste tot si din cand in cand pe culoar mai trece un nene cu cate un carucior cu mancare (orez cald cu carne si legume, fructe, supa instant sau ceva de rontait) – deci cu siguranta nu faci foamea!

Pentru Hong Kong, trenul poate fi inlocuit cu autobuzul..noua ne-a fost mai usor asa, dupa ce n-am gasit tren direct spre HK si astfel ar fi trebuit sa schimbam garile in Guanghzou..autobuzele din acest oras sunt mai dese, costa mai putin decat trenul (87 Yuani dus si la intoarcere am platit 80 dolari HK) si pleaca din fata marilor hoteluri din oras (Marriott China Hotel este unul dintre ele – hotel situate aproape de gara). Drumul, cu tot cu trecut vama, dureaza in jur de 3 ore jumate.

Cam asta a fost cu trenurile din China..si nu uitati, chiar daca garile par imense si prima impresie este ca nu ai sa gasesti nimic acolo (eu m-am cam speriat cand am vazut ce se intampla prin gara din Beijing), totul este sa intrebi cat mai multa lume si sa ai suficient timp la dispozitie. Drum bun!



Gara de Vest din Beijing


Nu, nu este in autobuzul local, ci in trenul Beijing - Guanghzou, hard seat


Prin tren


Acelasi tren


Hard sleeper in trenul Guanghzou - Nanning


Hard sleeper in trenul Nanning - Hanoi


Hard sleeper in trenul Nanning - Hanoi



Hard sleeper in trenul Nanning - Hanoi

Un comentariu:

  1. Iata si poze de interior! :)

    Sunt superbe aventurile tale, iar pozele pe masura! Nu ma mai satur sa le privesc.

    RăspundețiȘtergere